dinsdag 15 maart 2011

positief gestemd

Mijn afspraak vanmorgen bij de reumatoloog is goed verlopen en ik ben positief gestemd. Er is goed gekeken naar mijn vinger en waar de ontsteking precies zit. Het zit aan de rechterkant van mijn gewricht. Mijn pezen zijn gelukkig niet ontstoken. Dat was de vorige keer wel en toen was mijn vinger nog stijver en dikker dan nu het geval is. De reumatoloog heeft ook goed gevraagd wanneer de pijnklachten begonnen en ik vertelde eerlijk dat ik vorige week al last had met het gebruik van de muis van de computer. Hij concludeerde dat ik mijn vinger overbelast heb en omdat het een zwakke plek blijft, is de kans op klachten groot. Ik geef hem helemaal gelijk. Het is de laatste tijd ook erg druk op mijn werk, waardoor ik veel achter de computer bezig ben. Het eerst advies is dan ook mijn vinger rust geven. Mijn muis staat al aan de linkerkant. Verder is natuurlijk gesproken over een behandeling van deze ontsteking. Er zijn 3 opties:
- verhoging van de dosis
- behandeling met pijnstillers/ ontstekingsremmers zoals Naproxen
- lokaal een injectie
De eerste optie valt uiteraard af, omdat ik al aan de hoogste dosis zit. Dus ik kreeg de keuze uit de laatste 2 opties. De lokale injectie had ik van te voren zelf al bedacht, maar is natuurlijk niet echt aantrekkelijk, omdat het veel pijn doet. Over de tweede optie had ik mijn twijfels, omdat mijn ervaring met het MTX is dat pillen via het maag- darmkanaal bij mij minder goed werken dan spuiten waarbij het sneller in je bloedbaan terecht komt. De reumatoloog legde uit dat je wat dat betreft de medicijnen niet met elkaar mag vergelijken. Van Naproxen is bekend dat het snel in het bloed wordt opgenomen. Ander voordeel is dat ik voortaan zelf dit meteen kan innemen als ik weer klachten opmerk. En ik kan zelf spelen met de dosering: max is 1000mg per dag en zodra ik merk dat het beter gaat, kan ik omlaag met de dosering of stoppen. Dus we zijn hierop uitgekomen, die lokale injectie houden we dan achter de hand. Het is wel grappig om te merken dat je voorafgaand aan de afspraak iets heel anders in je hoofd hebt en dat je dan toch tevreden bent met de uitkomst van afspraak. Hoe doen die artsten dat toch?
Toch denk ik dat Naproxen in combinatie met rust (en positief gestemd zijn!) moet gaan helpen. Ik ben na de afspraak meteen naar huis gefietst om de eerste pil in te nemen. Vanavond de tweede en dan lekker paardrijden.
En ja, ik hoor jullie denken: hoezo rust? Maar met paardrijden hoef ik mijn wijsvinger niet te gebruiken en het bezig zijn met de paarden brengt rust in mijn hoofd en daar is ook heel wat voor te zeggen!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten