zondag 31 juli 2016

Detox vermoeidheid weg

Enkele weekenden geleden heb ik een Detox retreat gehad. Dat was middenin de periode van vermoeidheid, negativiteit en (gedeeltelijk) ziek zijn van mijn werk. De retreat had ik lang daarvoor al geboekt, maar de timing had niet beter kunnen zijn. Toen ik de retreat boekte, had ik al last van vermoeidheid en negatieve energie in mijn lijf. Nieuwsgierig als ik ben naar (alternatieve) methoden om met mijn reuma en alle symptomen die daarbij horen om te gaan, heb ik de detox retreat geboekt in de hoop dat me dit zou helpen van de vermoeidheid en negatieve energie af te komen.
En dat heeft geholpen! Ik voelde me als herboren, zo fijn :-)
Voorafgaand aan het weekend kreeg ik een afbouw schema gemaild. Je lichaam moet namelijk wennen aan het minder eten, dus is het verstandig om je lichaam daarop voor te bereiden. Dat afbouwen kostte me weinig moeite; zoals jullie weten eet ik al heel bewust, dus de eerste dagen waren voor mij bijna mijn dagelijkse kost. Voedingsstoffen die je sowieso moet mijden zijn alcohol, koffie en vlees. Later in de week komt daar zuivel bij. Op de laatste dag van het afbouwen eet je alleen nog maar groente en fruit. Vervolgens startte het weekend met alleen maar sapjes.
Ik heb het weekend geboekt bij het Banyan Centre in Thermen Bussloo (zie: https://banyancentre.nl/ ). Het gehele weekend (van vrijdag t/m zondag) verbleef ik in het hotel van de Thermen. Tevens mocht ik het gehele weekend gratis gebruik maken van de sauna-faciliteiten. Alles was keurig verzorgd! De kamer was luxe, het Banyan Centre heeft een aantal ruimtes in het hotel waar wij (de Detox-groep) aldoor gebruik van konden maken. Eén van die ruimtes was een huiskamer waar je thee kon zetten, supplementen kon nemen om je darmen extra te reinigen, er stond een schaal met citroenen en gember voor in je thee en waren luie stoelen waar je lekker een boek of tijdschrift kon lezen. Eveneens kon je er een kruik pakken voor 's avonds in bed. En geloof me, die heb ik zeker gebruikt! Door het detoxen krijg je het best koud, ook al was het begin juli. 
In het programma stonden de tijdstippen waarop we als groep samen komen voor een sapje, workshop of yogasessie. Maar niets was verplicht, je was er puur voor jezelf. Iedereen was er met haar eigen verhaal om het detox weekend te doen, dat was heel mooi. Ik heb dat weekend mijn telefoon uitgezet om echt even alleen 'me, myself & I time' te hebben. 
De combinatie van het detoxen en de sauna vond ik ook heel fijn. Je ontgift je lijf niet alleen door middel van het sapvasten, maar ook door het zweten in de sauna. En fijn voor mijn reumatische lijf: er waren twee infrarood sauna's! Daar heb ik regelmatig gelegen :-) En met uitzicht over het meer van Bussloo en een heftige onweersbui was ook dat weer een ervaring!
Het detoxen is me verder alles meegevallen. Ik was bang dat ik last zou hebben van honger of een rommelende maag, maar dat was eigenlijk niet het geval. Ongeveer om de drie uur kregen we een sapje die we met een lepel opaten. Dat is een beetje je maag- darmstelsel voor de gek houden, omdat je er extra lang over doet, voorkom je een hongergevoel. 
Op de zaterdagochtend werd ik wel wakker met een lichte hoofdpijn, dit hoort erbij, maar na de ochtend-yoga en sauna was dit best snel weer verdwenen.
Op zondagochtend werd ik volledig uitgerust en helder wakker. Dat had ik al lang niet meer meegemaakt! Ik voelde me bijzonder goed. In de middag sloten we het weekend met de groep af en kon iedereen haar ervaringen delen. Ik deelde dat ik me als herboren voelde; de vermoeidheid was weg, ik voelde geen negatieve energie meer. Dit was een gevoel dat ik lang niet meer zo ervaren had.
De kunst is vervolgens om dat vast te houden. De vermoeidheid en negatieve energie is nog steeds weg; ik word uitgerust wakker. Het heldere gevoel in mijn hoofd dat ik na het detoxweekend had, is inmiddels weg. Maar dat is ook logisch; ik eet weer normaal, mijn telefoon staat weer aan, ik werk weer, kortom mijn leven is weer bezig nadat ik dit even 'on hold' had gezet.
Zo'n detox retreat vind ik zeker voor herhaling vatbaar! Het is echt een manier om je lichaam even te resetten. Dat is voor iedereen goed, maar ik denk vooral voor chronisch zieken. We hebben toch bepaalde gifstoffen in ons lijf die ons lijf aanvecht, op welke manier dan ook. Door te detoxen help je je lijf om de reguliere gifstoffen die je via voeding binnen krijgt, af te voeren, waardoor je lijf zijn aandacht ergens anders aan kan besteden. Klinkt misschien wat vaag, ik ben ook geen arts of detox-coach, maar dit is voor mij een verklaring voor wat ik ervaren heb gedurende dat weekend. 
Interessant is vervolgens om na te gaan welke voedingsstoffen niet goed zijn voor mijn lijf. Om dat goed te kunnen doen, zou ik stapje voor stapje weer een voedingsstof moeten toevoegen aan mijn eetpatroon. Dat klinkt mij als een redelijk onmogelijke opgave. Wat ik wel bedacht heb om te doen is om één dag per week een groente en fruit dag in te lassen. Ik zou ook kunnen kiezen voor één sapdag per week, maar ik ben bang dat me dat vooral energie zal kosten, doordat ik wel mijn gewone (werk)week heb en nog steeds moet letten op mijn energielevel. In elk geval heb ik een beter gevoel bij een groente en fruit dag. Ik doe dit op de maandag, na het weekend, om maar meteen te ontgiften van de alcoghol dat ik in het weekend drink :-) Bovendien ben ik in het weekend wat makkelijker met eten, terwijl ik doordeweeks goed oplet met eten (zoals jullie in mijn eetdagboek-blog hebben kunnen lezen).
Tijdens het detoxweekend heb ik ook weer wat kennis opgedaan over voedingsstoffen, het effect daarvan op je lichaam, welke voedingsstoffen je beter niet kunt combineren, en allerlei andere weetjes. Daarover zal ik in een volgende blog meer schrijven.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten