maandag 4 juli 2016

Op weg naar een nieuwe balans?

Sinds vorige week ben ik weer begonnen met werken na bijna twee weken thuis te zijn geweest vanwege mijn vermoeidheid. Met de bedrijfsarts heb ik afgesproken dat ik nog halve dagen werk. Dat voelt goed. Ik wilde weer aan het werk, enerzijds omdat ik het type niet ben om thuis te zitten en anderzijds omdat werken nodig is om een nieuwe balans te vinden.
Vorige week voelde het nog als een wankel evenwicht, ik hoop dat het deze week beter gaat. Want feit blijft wel dat ik me niet op mijn plek voel in mijn huidige werkomgeving. En dat kan mijn herstel mogelijk in de weg staan.
Een tijdje geleden hoorde ik over een model dat je kan helpen om te bepalen waar je verandering in je leven moet aanbrengen om je gelukkiger te voelen. Dat is het zogenaamde Circle of Life Model. Dit model verdeelt je leven in 4 gebieden: gezondheid (eventueel te verdelen in fysieke en mentale gezondheid), relaties, werk/ school en geld. Deze vier gebieden staan in een cirkel in verbinding met elkaar. Het idee is dat je deze vier gebieden elk een cijfer geeft. Welk gevoel geeft dat gebied je? Geeft het je energie? Vervolgens is het de vraag welk cijfer je leven dan heeft. En dat is niet wat je denkt. Het is namelijk niet het gemiddelde van deze cijfers. Nee, kijk naar het gebied met het laagste cijfer, dat is het cijfer dat je leven heeft. En dat geeft dus aan dat dit gebied moet veranderen om je gelukkiger te voelen. Daar zit de grootste noodzaak. Als je dat verandert, zullen de andere gebieden ook verbeteren.
Dit model gaf mij een verhelderend inzicht. Op het domein werk gaf ik mezelf een 3; ik word er op dit moment niet gelukkig van, het kost me energie. Op het domein fysieke gezondheid gaf ik mezelf een 4; de vermoeidheid breekt me op, ik werd er verdrietig van, misschien zelfs een beetje depri. De overige domeinen scoorden een ruime voldoende, dus die zijn niet interessant. Kijkend naar mijn eigen Circle of Life Model zag ik dat wanneer ik veranderingen aanbreng in mijn werk, dit mijn fysieke gezondheid ook in positieve zin zal veranderen.
Maar dat is natuurlijk makkelijker gezegd dan gedaan. En helaas kon het niet voorkomen dat ik me ziek heb moeten melden. Dit proces heeft me wel geleerd om goed te luisteren naar mijn lichaam en welke boodschap het afgeeft. 
En er is hoop! Kort voor ik me ziek meldde, ontving ik via een LinkedIn-connectie een hele leuke vacature. Vandaag heb ik een tweede gesprek gehad. Ik hoop zo dat het lukt. Ik krijg zo'n goed gevoel en energie van deze organisatie. Dit zou de verandering op het domein werk kunnen zijn die ik zo nodig heb.
Duimen jullie voor me?

Ha, en wie weet als deze verandering lukt, dan heeft dat invloed op de andere gebieden, dus ook het gebied relaties. Misschien kom ik dan wel een leuke man tegen ;-)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten