zaterdag 10 september 2016

Beste zorgidee?!

De strijd om het beste zorgidee van dit jaar is los gebarsten! Strijd? Beste zorgidee? Jawel, verzekeraar ONVZ biedt elk jaar een platform aan goede ideeën voor een betere zorg. Zie: http://www.hetbestezorgidee.nl/
En nu dacht ik, voor reuma en reumapatiënten is vast ook een beste zorgidee te bedenken. 
Tijdens een focusgroep van de Patiëntenorganisatie van het Reumafonds kwam vooral als ervaren knelpunt naar voren de onzichtbaarheid van de chronische ziekte reuma. Mijn blogs relateren hier ook regelmatig aan; hoe ga je hiermee om wanneer je dit deelt met vrienden en familie, met je (nieuwe) werk, maar ook (zie mijn laatste blog) tijdens het daten. En meer praktisch: wat doe je als moet staan in een overvolle trein en weet dat je dit niet de hele rit gaat volhouden? Vraag je een willekeurig persoon voor je op te staan? Ik doe het niet; ik voel me bezwaard, kan niet aantonen dat ik reuma heb, wil die 'strijd' niet aangaan. Dit bracht me op het idee dat er iets moet gebeuren om de zichtbaarheid (en hopelijk daarmee ook het begrip) voor reuma te vergroten. En toen werd ik geattendeerd op het beste zorgidee van 2016...
Maarja, dan volgt de vraag hoe?
Geïnspireerd door het winnende idee van vorig jaar dacht ik aan een polsbandje of pasje waarmee je kunt aantonen dat je reuma hebt en daarom bijvoorbeeld graag wilt zitten in de trein. Maar dat voelt zo 'ziekenhuis-achtig'. Dus dacht ik aan een sieraad, maar dan wel geschikt voor mannen en vrouwen. 
Nog even los van de vorm en naamgeving heb ik de vraag of dit geschikt zou zijn? Vanuit mezelf geredeneerd zou ik zoiets wel dragen en ikzelf ben ook niet bang om vervolgens daarover het gesprek aan te gaan. Maar zien andere reumapatiënten dat ook zitten? 
Of zijn er andere ideeën om de zichtbaarheid van reuma te vergroten die geschikt zijn voor inzending bij ONVZ?
Tot 28 september kan het idee ingestuurd worden, dus graag ruim voor die tijd ontvang ik reacties.
Ben benieuwd!

5 opmerkingen:

  1. Het is zeker handig om het te kunnen bewijzen. Een armbandje is handig maar iets als een pasje is ook prima

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het is zeker handig om het te kunnen bewijzen. Een armbandje is handig maar iets als een pasje is ook prima

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Of proberen te bewerkstelligen dat je op n invalide parkeerplaats mag staan. Dat kan ook een idee op zich zijn. Volgens mij is dat (nog) niet voor reumapatienten. Met n logo op je auto dat je reumapatienten bent. Kan je ook dat pasje idee gebruiken erbij.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ja dat kan wellicht stap 2 zijn. Knelpunt is dat het beleid om op een invalide-parkeerplaats te mogen staan streng is: je moet dmv artensonderzoek kunnen aantonen dat je niet meer dan 100m kan lopen zonder krukken/ rollator. Gelukkig kunnen de meeste reumapatiënten dat wel.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi Michelle, wat leuk dat je actief meedenkt voor het Beste Zorgidee :-). Veel succes en we kijken uit naar je inzending. Groet, Grietje

    BeantwoordenVerwijderen