zondag 16 januari 2011

Hoe het begon: 15 juni 2009

Het is alweer ruim een maand geleden en in de tussentijd is er een hoop gebeurd, met mijn voeten.
Op een gegeven moment heb ik bij de huisarts een verwijsbriefje geëist. Gelukkig was het geen probleem, blijkbaar wist de huisarts ook niet meer wat ze met mijn voet aan moest.
Dus kreeg ik een briefje mee voor de reumatoloog. Ik belde naar het Diakonessen ziekenhuis, daar was ik eerder geweest en prettig behandeld, bovendien is het een niet zo groot ziekenhuis, dus je bent minder een nummer. Alleen, voor een eerste afspraak bij de reumatoloog moet ik anderhalve maand wachten! En dat is nog kort hoor, verzekerde de assistente mij. Ja, fijn voor jullie maar niet voor mij. Toch maar het UMC gebeld, dat vind ik een minder prettig ziekenhuis, want heel groot en ik ben er al een keer verdwaald. Daar kon ik wel de week erop al terecht, dus gelijk maar afgesproken.
De arts heeft wel een uur aan me besteed. Ik werd letterlijk en figuurlijk uitgekleed; ze heeft me het hemd van het lijf gevraagd (helaas moest ik haar teleurstellen, want de meeste vragen moest ik met 'nee' beantwoorden) en ze is al mijn gewrichten langs gegaan. Het voelde heel prettig dat er eindelijk een arts met je bezig is die weet waar ze het over heeft. De diagnose was snel duidelijk: een gewrichtontsteking, bij het gewricht van rechter grote teen en mijn linker kleine teen. Alleen de vraag wat het veroorzaakt, kon ze nog niet beantwoorden. Dus verder onderzoek: op mijn verjaardag heb ik foto's laten maken en 5 buisjes bloed laten prikken.
Vanmorgen had ik de vervolgafspraak en zou ik de uitslag van de onderzoeken te horen krijgen. Mijn grootste angst te voren was dar er niks uit zou komen en dat ik dus nog niet zou weten wat er aan de hand is. Het eerste wat de dokter zei, was dat de foto's goed zijn en dat mijn bloedwaarden goed zijn. Tja, precies wat ik vreesde dus. De dokter zag het (gelukkig) anders. Ze zei dat het betekent dat de ontsteking mijn botten niet heeft aangetast en dat ik geen reuma of andere ziekte heb. Dat is positief nieuws. Mijn klachten vallen onder de groep gewrichtontstekingen, niet geclassificeerd. Een soort verzamelbak. Ik merk dat, nu ik het opschrijf, het negatief kan klinken, maar zo bedoel ik het niet. Ik vind het echt fijn dat het niet iets ernstigs is, maar ik had graag geweten wat dit veroorzaakt. En in een verzamelbak zit vanalles, dus het kan nog steeds allerlei oorzaken hebben.
Anyway, ik heb vanmorgen in beide ontstoken gewrichten een injectie gekregen en zit nu dus met mijn voetjes omhoog op de bank. Over 1 à 2 weken zou ik verbetering moeten werken. Help het me hopen!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten