zondag 23 januari 2011

kwakkelend de winter door

In mijn vorige blog schreef ik dat ik nu de medicatie spuit ipv slik. Ik ben nu een aantal weken bezig, maar ik zal er niet aan kunnen wennen dat ik mezelf iedere week moet prikken en dus pijn moet doen. Het voordeel is wel dat ik goed merk dat het helpt, dan weet je ook waar je het voor doet. Maar ik kijk er iedere week toch een beetje tegenop. Gelukkig heb ik wel met de reumatoloog af kunnen spreken dat ik nu op maandagavond de injectie zet, ipv dinsdagochtend. Dat scheelt wel; 's ochtends heb ik altijd haast en dat werkt niet bevordelijk voor zoiets. 's Avonds doe ik het voordat ik ga slapen, dus als ik klaar ben, kan ik lekker mijn bed in kruipen.
Het enige nadeel is, dat er niks meer van mijn weerstand over is  Ieder virusje dat ronddwaalt pik ik op. Zo was een aantal weken geleden Rogier goed ziek van een buikgriep. Meestal sloegen die virussen mij over, maar nu had deze mij ook goed te pakken. En waar Rogier na twee dagen beter was, ben ik de hele week ziek geweest. Mijn lichaam heeft veel meer tijd en energie nodig om weer te herstellen.
Vorige week ben ik flink verkouden geworden en ook dat duurt even voordat het helemaal weg is. Helaas is het griepseizoen nog niet voorbij, dus de kans is aanwezig dat ik bijv. onderweg naar het werk in de trein weer een ander virus oppik...
Dus ik heb toch maar even de huisarts gebeld met de vraag hoe dat nou zit met de griepprik. Ik had namelijk geen oproep gekregen, terwijl ik wel in de doelgroep van chronisch zieken val. Nu heeft het geen nut meer om een griepprik te krijgen, maar ik wil toch weten waarom ik niet ben opgeroepen. Nou, het blijkt dat ik niet binnen de doelgroep val van chronisch zieken die een oproep voor de griepprik krijgen, dat zijn nl alleen de diabetici en patiënten met luchtwegaandoeningen. Ik kan natuurlijk met mijn huisarts afspreken dat ik volgend jaar wel een oproep krijg, maar er is kans dat ik de prik zelf moet betalen. Dat vind ik nou weer typische Nederlandse, bureaucratische regelgeving. Het gaat me niet om het geld, want dat zal een paar tientjes zijn en als het om mijn gezondheid gaat, betaal ik dat wel. Maar waarom zou je een doelgroep binnen een doelroep maken? Om geld te besparen? Maar ik krijg wel de Tegemoetkoming voor Chronisch zieken en Gehandicapten op mijn rekening gestort. Geef me dat dan niet, of een paar tientjes minder. Ook prima.
Het mooiste van dit verhaal vind ik nog dat ik een paar dagen later mijn reumatoloog aan de telefoon had en dit met haar besprak. Zij reageerde verbaasd, omdat naar haar mening ik wel binnen de doelgroep val voor de griepprik. En niet omdat door het medicijn mijn weerstand lager is, maar omdat bij een griep de kans op een longontsteking aanwezig is en dàt kan nou juist gevaarlijk zijn met dit medicijn. Nu ben ik nog jong en leef ik verder gezond, dus zowel zij als ik maken ons er geen zorgen om. Maar ik vond het wel frappant om te horen. Morgen toch nog maar even de huisarts bellen..

Geen opmerkingen:

Een reactie posten